Ratanista tein pienen siirtymän Sikeån venekerhon laituriin. Matkaa kertyi 12,3 mailia.
Kätevää tämä nykytekniikka. Evelian kaikuluotaimen lukemat piirtyy karttapohjalle. Ei tarvi jatkossa muistella, paljonko syvyys missäkin oli. Tässä Ratanista pohjoiseen lähtevällä väylällä on merikartassa ainoastaan lukema 1,7. Todellisuudessa vettä on mukavasti enemmän. Ja jännähän se on se eka kerta ajaa ja luodata itselle lukemat kartalle. Oli toki etukäteistietoa, että kyllä siitä pääsee..
Tuuli yltyi 10 metriin sekunnissa ja pelkällä keulapurjeella laskettelin myötäseen. Lähempänä laituria se 10 metriä ei ollutkaan niin kiva juttu, kun piti yksin koittaa sorvata Evelia peräpoijukiinnityksellä laituriin.
Sikeån laituri. Suojainen etelätuulella, pohjoinen pääsee vähän enemmän häiritsemään.
Siinä rantaantulopiruetit. Piti käydä huutelemassa rannalta olevalta pariskunnalta syvyyksiä, että tietää kuinka suuren kaarroksen murtajan takana uskaltaa tehdä."Dont worry" oli ihan hyvä vastaus. Tuli myös kokeiltua, että 10-12 m/s tuulessa Evelia menee ilman koneen apua myötäseen 3 solmua. Pakki päällä nopeus putoaa 2 solmuun. Tällä kertaa onnistu ihan ok rantautuminen. Kova tuuli ja yksin pomppiminen veneessä keulasta perään tuo kyllä kivasti lisämaustetta.
Kävin 8 kilometrin päässä Robertforssissa kaupassa.
Komea on vuonna 1908 valmistunut Sikeån koulu. Saha- ja selluteollisuuden parhaina aikoina 1920- luvulla koulussa ollut 120 lasta. Suljettu 60- luvulla.
Ja tämän oven takaa löytyy sauna, wc, pyykkikone ja keittiö. 100 kruunua vuorokausi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti